راه هایی برای افزایش قد

چرا بعضی ها قد کوتاه هستند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک فرد به اندازه ای که باید یا مد نظر دیگران است رشد نکند. به طور کلی مسایل ژنتیکی اولین ومهم ترین علت کوتاهی قد در کودکان است. در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد کودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

نوع دیگر از کوتاهی قد، تأخیر سرشتی در رشد نامیده می شود که شامل کوکانی است که از سن 2 سالگی، کوتاهی قد دارند. این کودکان سرعت رشدشان در سال تقریبا طبیعی است، اما سن استخوانی آنها عقب‌تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، اما در نهایت، بیشتر این کودکان به حد ژنتیکی قد خود می‌رسند.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

یادتان باشد بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم که موجب نرمی استخوان می‌‌شود، بیماری سلیاک (ناتوانی در تحمل گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-


همچنین مصرف برخی داروها مانند داروهای کورتونی و اختلالات رشد داخل رحمی نیز ازعلل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند.به طور کلی همه ما در 3 مرحله رشد می‌‌کنیم؛ 2 سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم. این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌ یابد؛ از2 سالگی به بعد کودکان هر سال 5 تا 7 سانتی‌متر قد می‌‌کشند.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

البته در نزدیکی سنین بلوغ سرعت رشد کمتر خواهد ‌شد. سرانجام در دوره بلوغ یک جهش رشد قدی وجود دارد که به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتی‌متر و دختران 20 تا 25 سانتی‌متراست. حداکثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی‌تر بلوغ است.

https://plus.google.com/113750911604842815859

به‌ طور معمول در سنین 15 تا 17 سالگی در دختران و 16 تا 18 سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امکان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.


پایان بلوغ، پایان افزایش قد

اصولا افزایش قد تا قبل از پایان سن رشد انسان صورت می گیرد. عمده رشد قد در خانم ها تا پایان 18 سالگی و در آقایان تا پایان 20 سالگی دیده می شود از این رو هراقدامی که افراد می خواهند برای افزایش رشد قدشان انجام دهند باید قبل از بسته شدن صفحه های رشد استخوان ها و درواقع سن بلوغ درنظر گرفته شود. درحقیقت استخوان سازی تا پایان سنین بلوغ یعنی تا اوایل 20 سالگی ادامه دارد و درنتیجه بیشترین میزان افزایش قد نیز در این دوران اتفاق می افتد.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

انسان در حوالی دوران بلوغ دچار جهش رشد می شود و زمانی که بلوغ او کامل شد دیگر در نزدیکی 18 تا 20 سالگی رشد قد نیز متوقف می شود. بنابراین هر فاکتوری که برای تقویت رشد قد نیاز است باید قبل از این سنین انجام گیرد.

https://plus.google.com/113750911604842815859

همان طور که اشاره کردیم، سن بلوغ برای آقایان و خانم ها متفاوت است و درواقع نهایت انتظاری که از رشد صفحات استخوانی در مورد دختران دشاریم تا 18 سالگی است که رشد قدی آن ها کامل می شود.


هورمون افزایش قد

آن چیزی که در اصل باعث افزایش قد و رشد طولی می شود، ترشح هورمون رشد است. هورمون رشد در قسمت غده هیپوفیز مغز ترشح می شود و روی رشد استخوان ها تاثیر می گذارد. میزان ترشح این هورمون تحت تاثیر تحریکات عصبی، خواب و بیداری است. فعالیت فیزیکی و خواب مناسب ترشح هورمون رشد را تحت تاثیر قرار می دهد.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

رژیم غذایی علاوه بر تاثیر در هورمون رشد، استخوان ها و بدن را آماده ساخت و ساز و متابولیسم مناسب می کند تا استخوان ها رشد خوبی داشته باشند. کمبود ترشح هورمون رشد به ویژه در دوران کودکی سبب توقف رشد طبیعی افراد و کوتاه قدی آن ها می شود.

https://plus.google.com/113750911604842815859

گول تبلیغات را نخورید

یادتان باشد تبلیغاتی که از روش های مختلف افزایش قد دیده می شود، صرفا برای فروش محصولات است و تاثیری روی افزایش طول قد افراد بالغ ندارد. البته ممکن است مصرف قرص های کلسیم و منیزیم برای بعضی افراد به عنوان داروهای مکمل برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شود ولی در رشد آن ها تاثیری نمی گذارد. این قرص ها در صورتی برای افراد بالغ توصیه می شوند که در رژیم غذایی خود به اندازه کافی این مواد را دریافت نکنند.



جراحی های خطرناک

به طور معمول عمل های جراحی برای افزایش قد توصیه نمی شود چون عملی بسیار سنگین و پرعارضه برای افراد است. در روش های جراحی یک شکستگی کنترل شده درناحیه ساق پا و ران ایجاد می کنند و بعد با وسایل خاصی که در پا تعبیه می کنند به تدریج فاصله استخوان ها را زیاد می کنند و بعد با روش های دیگر سعی می کنند تا در آن ناحیه استخوان سازی جدید انجام دهند. چنین روش هایی را برای افرادی که قد کوتاه ولی محدوده نرمال دارند پیشنهاد نمی شود.

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-


نکاتی برای افزایش قد

https://plus.google.com/113750911604842815859

رژیم غذایی مناسب و تغذیه کافی

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در افزایش قد شما خواهد داشت. بدن شما برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامینها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد کافی ضروری است. مصرف چربی های ترانس و چربیهای اشباع شده باید محدود شوند چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی میشود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم میتوانید

به لیست غذایی زیر توجه داشته باشید و آنها را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید:

 هویج

 زرده تخم مرغ

 گوشت گوساله

 ماهی

 جگر

 سبزیجات سبز و تازه

 سیب زمینی

 مغزها مثل مغز بادام و بادام زمینی

 گوشت مرغ و جوجه

 لوبیا و نخود

 میوه جات بخصوص سیب و موز

 شیر و سایر محصولات لبنی

برای افزایش قد: شیر بنوشید:

شیر منبع غنی از کلسیم است که برای رشد استخوان‌ها ضروری است. کلسیم نقش موثری در افزایش قد بازی می‌کند. علاوه بر کلسیم، شیر حاوی ویتامین A و پروتئین است که برای سلامت کلی بدن ضروری می‌باشد. برای اینکه بتوانید قد خود را بلندتر کنید بهتر است حداقل دو الی سه لیوان شیر به صورت روزانه بنوشید.

علاوه بر این، مصرف لبنیات همچون پنیر، پنیر کلبه، ماست و خامه می‌تواند بر روی افزایش قد موثر باشد.


برای افزایش قد: یوگا کارکنید:

شما می‌توانید با انجام تمرینات یوگا کمی قد خود را افزایش دهید. برخی از این تمرینات می‌تواند انتشار هورمون‌های تحریک کننده رشد را بیشتر کند. یوگا همچنین به کاهش استرسی که باعث تنش در ماهیچه‌ها می‌شود کمک می‌کند. بهترین موقعیت برای افزایش قد، موقعیتی به نام Surya Namaskar در یوگاست.



برای افزایش قد: حرکات کششی انجام دهید:

کشش یک روش موثر دیگر برای افزایش قد در هر سنی است. سعی کنید با ایستادن روی انگشتان خود بدنتان را بکشید. با انجام تمرینات کششی روزانه می‌توانید یک الی دو اینچ افزایش قد داشته باشید.


https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

برای افزایش قد: در تمرینات ورزشی شرکت کنید:

ورزش می‌تواند انتشار هورمون‌های تحریک کننده رشد را بیشتر کند. برای اینکه قد بلندتری داشته باشید باید به طور منظم ورزش کنید و در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمایید. یکی از بهترین تمرینات برای افزایش قد طناب بازی است. حداقل سی دقیقه در روز طناب بزنید. بارفیکس با استفاده از میله افقی نیز می‌تواند برای رشد استخوان‌ها و افزایش قد موثر باشد.

https://plus.google.com/113750911604842815859

میله را بگیرید و بالا بروید. به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس آن را تکرار کنید. همچنین بازی‌هایی همچون تنیس و بسکتبال می‌تواند موثر باشد. اینکار به رشد قد کمک می‌کند. بهتر است در فعالیت‌های بیرون از منزل همچون دوچرخه سواری و شنا نیز شرکت کنید.


برای افزایش قد: خواب کافی و مناسب داشته باشید:

زمانی که استراحت می‌کنید، بدن رشد می‌کند و بافت‌های تازه تولید خواهد کرد. در حقیقت، هورمون رشد انسانی، مسئول افزایش قد در بدن است که به طور طبیعی به هنگام خواب عمیق تولید می‌شود. در طول خواب، مغز استراحت می‌کند و هورمون‌های رشد بیشتری ترشح خواهد کرد.


در طول سن رشد، یک فرد باید حداقل 8 الی 11 ساعت خواب کافی و مناسب داشته باشد.

https://plus.google.com/113750911604842815859

برای افزایش قد: از نور خورشید استفاده کنید:

نور خورشید بهترین منبع برای دریافت ویتامین D است. این ویتامین نقش کلیدی در سلامت کلی بدن همچون افزایش قد دارد. زمانی که بدن شما ویتامین D کافی ندارد، ممکن است استخوان‌های ضعیف تری داشته باشید. برای اینکه مطمئن شوید نور خورشید به اندازه کافی به بدن شما می‌رسد،

https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

20 الی 30 دقیقه در روز از نور خورشید استفاده کنید. علاوه بر نور خورشید شما می‌توانید ویتامین D را از شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی چرب و غذاهای غنی شده به دست بیاورید.


برای افزایش قد: موقعیت بدنی مناسبی داشته باشید:

نشستن یا ایستادن صحیح می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه و افزایش قد داشته باشد. یک موقعیت بدنی مناسب باید به گونه‌ای باشد که در آن سر و گردن شما بدون خم شدن در یک ردیف قرار گرفته باشند. این نوع نشستن به ستون فقرات شما کمک می‌کند و ماهیچه‌ها را شل خواهد کرد.

از سوی دیگر، موقعیت بد بدنی می‌تواند به ستون فقرات آسیب وارد کند و از رشد قدی فرد بکاهد.بنابراین مطمئن شوید که به هنگام نشستن یا کار کردن به صورت مستقیم و راست می‌نشینید.


برای افزایش قد: آب زیادی بنوشید:

سعی کنید تا جایی که می‌توانید آب زیادی در روز بنوشید. آب می‌تواند سموم اضافی را از بدن دفع کند و هضم را بهبود ببخشد. همچنین مصرف آب به متابولیسم بدن کمک می‌کند. برای اینکه سلامت بهتری داشته باشید، حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. در کنار مصرف آب، خوردن میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب همچون خیار و هندوانه را فراموش نکنید.


https://plus.google.com/113750911604842815859


https://keramatzade.com/How-to-have-a-long-boat-

گروه تحقیقاتی و اموزشی کرامت زاده