برای انجام این کار به شما کمک می‌کنند:

چگونه به رئیس خود درخواست افزایش حقوق دهیم؟

همه باید کار کنند. تقریب زده می شود که افراد به طور متوسط در حدود 40 تا 50 درصد از زمان زندگی خود را صرف کار کردن می کنند. در این میان 4/1 این افراد همواره در این فکر هستند که چگونه می توانند درآمد خود را افزایش دهند.

همیشه در این مورد چیزهایی می شنویم: “هزینه های زندگی در حال افزایش هستند، هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می کند، مالیات ها زیاد می شوند اما درآمد ها همچنان ثابت باقی می مانند.” بعد از خودم می پرسم “چرا؟” درآمد شما حتماً باید افزایش پیدا کند، اگر این اتفاق نمی افتد پس حتماً نمی دانید که برای افزایش آن باید چه کاری انجام دهید.”

البته سوء تفاهم ایجاد نشود. کار خوب و سخت کوشی، همیشه موفقیت را با خود به همراه می آورد، اما اگر بخواهید هر روز فقط کار کنید و امیدوار باشید که حقوقتان افزایش پیدا کند، شاید هیچ وقت چنین اتفاقی در زندگی برایتان رخ ندهد. چیزی که شما به آن احتیاج دارید، سخت کوشی و کار زیاد است. باید قدری زرنگی هم داشته باشید. خوشبختانه این مورد کاملاً اکتسابی است و اگر کمی تمایل داشته باشید به راحتی می توانید آنرا یاد بگیرید.

شاید مدت طولانی است که منتظر این اتفاق هستید، اما رییس هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است. منتظر چه هستید؟ وقت آن رسیده که خود شما درخواست افزایش حقوق بدهید. در ادامه به راهکارهایی اشاره‌شده است که برای انجام این کار به شما کمک می‌کنند:


کارهایی که قبل از درخواست افزاش حقوق باید انجام دهید

 

افزایش حقوق

حتما بخوانید: 12 عبارتی که هرگز نباید به افراد افسرده بگویید

دوست داشتن​ 

خصوصیات زن شاد چیست؟

1. از میزان حقوق افراد دیگر که شغل شما را دارند مطلع شوید

اولین قدمی که باید بردارید این است که بدانید ارزش واقعی موقعیت شغلی شما چقدر است . یک جستجوی کوچک در گوگل اطلاعات زیادی را در مورد موقعیت شغلی شما و میزان حقوق متوسط آن بدست خواهید آورد.پس میزان متوسط را با درآمد کنونی خود مقایسه کنید. آیا اختلاف زیادی دارد؟ اگر بعد از مقایسه متوجه شدید که حقوق دریافتی شما کمتر از میزان متوسط و واقعی است دلیل خوبی برای درخواست افزایش حقوق دارید.


2. از سیاست های محل کار خود در مورد افزایش حقوق مطلع شوید

آیا شرکت و سازمان محل کار شما اجازه می دهد که در هر زمانی تقاضای افزایش حقوق داشته باشید؟ یا اینکه باید تا پایان سال مالی و ارائه گزارش عملکرد سالانه صبر کنید؟ در هر صورت باید کمی صبر داشته باشید . دلایل خود را برای درخواست افزایش حقوق آماده کنید و در فرصت مناسب در مورد آن با افراد مسئول در شرکت و یا سازمان خود صحبت کنید.

 


3. بدانید چه چیز رئیس شما را تحت تأثیر قرار می دهد


کارفرماها و مسئولین با هم تفاوت دارند و فاکتورهایی که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد متفاوت است. برخی کارفرماها از دستاوردها و تأثیرات مثبت عملکرد افراد بر روی کار و پیشرفت کاری تحت تأثیر قرار می گیرند.

برخی دیگر نیز از تلاش کارکنان برای مناسب و خوشایند کردن محیط کار قرار می گیرند شما نیز باید با توجه به این عوامل دلیل مناسبی را برای درخواست افزایش حقوق آماده کنید.

 


4. ارزش واقعی خود و دلیل آن را بدانید

اگر دلیل و ارزش واقعی خود را ندانید نمی توانید به خوبی درخواست افزایش حقوق داشته باشید. این مسأله بسیار اهمیت دارد اما نکته این است که چطور می توانید ارزش واقعی خود را نشان دهید؟ اگر قابلیت و توانایی خاصی در کار خود دارید آن را ذکر کنید.اگر تعامل خوبی در محیط کار با کارکنان دیگر دارید. به آن اشاره کنید در نهایت تلاش کنید دلیل برتری خود نسبت به میزان حقوق دریافتی خود را به طور واضح شرح دهید.


5. درخواست شما برای افزایش حقوق به دلیل ارزش کار شما است

شاید به کار بردن عبارت درخواست افزایش حقوق کمی گمراه کننده باشد در واقع کاری که شما انجام می دهید درخواست افزایش حقوق به دلیل بالاتر بودن ارزش کار شما است.هنگامیکه درخواست افزایش حقوق می کنید رئیس شما به این موضوع فکر می کند که ارزش واقعی کار شما به چه اندازه است؟ بنابراین وظیفه شما این است که ارزش واقعی کار خود را به نحو احسن به رئیس خود نشان دهید.آنها دوست ندارند که بشنوند شما به این دلیل درخواست افزایش حقوق دارید که برای مثال در پرداخت اقساط خود مشکل دارید. آنها می خواهند دلیل های مبنی بر بالاتر بودن ارزش واقعی کارتان را بشنوند.



6. اگر با درخواست شما موافقت نشد دلیل آن را متوجه شوید و دوباره تلاش کنید

اگر موفق نشدید با درخواست خود افزایش در میزان حقوق خود داشته باشید مأیوس نشوید . در مورد نقاط ضعف خود سوال کنید و سعی کنید تا جای ممکن بر روی آنها کار کنید. و در نهایت به یاد داشته باشید که زمانی می توانید درخواست افزایش حقوق داشته باشید که واقعا شایسته آن باشید. بنابراین در زمان مناسب اقدام لازم را انجام دهید.


چگونه درخواست افزایش حقوق دهیم ؟

 

افزایش حقوق

 

حتما بخوانید: 10 نکته شگفت‌انگیزی که بر جذابیت رفتاری شما ‌می‌افزاید

چگونه خاص باشیم؛ نکاتی که شما را برجسته و متفاوت نشان می‌دهد​

چگونه باکلاس باشیم؛ نکته هایی برای شیک برخورد کردن​

گام اول : چگونه درخواست افزایش حقوق دهیم ؟


قبل از اینکه بخواهیم درخواست اضافه حقوق بدیم اول از خودمون بپرسیم:
کارِ من دقیقاً چیه؟
آیا کاری که انجام میدم، سرعت و کیفیت قابل قبولی داره؟ و یا حتی با کیفیت عالی انجامش میدم یا نه؟
آیا کاری که من انجام میدم، شخصِ دیگه‌ای میتونه با همین حقوق و یا حتی حقوق کمتر انجامش بده یا نه؟
آیا من ویژگی منحصر به فردی دارم که کارفرما مایل باشه برای اینکه من رو نگه داره و به اصطلاح روی من سرمایه گذاری کنه یا نه!
اما اگر ویژگی‌های زیر رو داریم بهتره که درخواست افزاش حقوق نکنیم و یک تجدید نظری روی رفتارها و کارهای خود.ون داشته باشیم:

من یک فردی هستم که همش کارهای روتین و تکراری رو بدون هیچ خلاقیتی و همونجوری که بهم دیکته شده انجام میدم.
شخصی هستم که هیچ تجربه خاصی ندارم.
اگر توی شرکت باشم یا نباشم هیچ فرقی نمیکنه و هر کس دیگه‌ای میتونه از پسِ کارِ من و با همون کیفیتی که من انجامش میدم بر بیاد.
فقط میرم سره کار که وقتم رو بگذرونم.
شخصی هستم که هیچ هدفی ندارم.
من یک فرد کاملاً معمولی هستم و برای به دست آوردن یک مبلغ مشخص کار میکنم، (که بیشتر اوقات این مبلغ پایه حقوق وزارت کاریِ) آخه خودمم تا مدت‌ها همیجوری بودم. فکر میکردم که بیشتر از کفِ حقوق وزارت کاری نمیتونم جایی حقوق بگیرم و میگفتم مگه حقوق بیشتر از وزارت کاری هم داریم؟ هر جا هم برای مصاحبه میرفتم حقوقم رو طبق وزارت کار ثبت میکردم.
“نیروی انسانی یا همون منابع انسانیِ خوب، کار بلد و متعهد جزو سرمایه‌های اصلی هر شرکت و مجموعه به حساب می‌آیند.”


گام دوم : مدارک و شواهدی جمع آوری کنید


آماده بودن ضروری است. اگر آماده نباشید نمی دانید چه چیزی می خواهید. دو نوع مدرک قبل از مطرح کردن تقاضای خود جمع آوری کنید.

اولین و مهمترین، حقایقی در مورد نحوه ی مشارکت و همکاری منحصر بفردتان، همانند روش هایی که بکار برده اید تا هزینه ها را کاهش دهید، تاییدات مثبتی که از مشتری گرفته اید یا تشویق هایی که از سوی مدیران ارشد شده اید. ممکن است رئیس شما از تمام کارهایی که در یک سال گذشته انجام داده اید آگاهی نداشته باشد. همچنین باید اطلاعاتی درمورد محدوده ی حقوق در صنعتی که فعالیت دارید جمع آوری کنید.



گام سوم : فن بیان درخواست افزایش حقوق


در هر حال برای شروع، اگر فکر میکنیم، کیفیت کاری که در حال حاضر در هر سِمَت و هر شغلی که هستیم بسیار عالی هست و روز به روز میتونیم کارمون رو بهتر و با خلاقیت بیشتری ادامه بدیم، پس به احتمال خیلی زیاد میتونیم با راهکارها و نکته‌هایی که در ادامه بیان میشه حقوق دریافتی سال آینده خودمون را افزایش بدیم:


حتما بخوانید:  ارتباط چشمی جذاب

کسب و کار​

جملات تاکیدی
 

1-    صادق باشید: 


بهترین راه ممکن برای درخواست افزایش حقوق اینه که خیلی صادقانه این موضوع رو مطرح کنیم.



2-    خودمون رو با هیچکس مقایسه نکینم: 


زمانیکه داریم در این مورد صحبت میکنید به هیچ وجه، به هیچ وجه خودمون رو با شخص هم رده‌ی خودمون و یا هر کس دیگه ای مقایسه نکنیم و بدتر از اون، برای مقایسه کردن از هیچ شخصی اسم نبریم، چون زمانیکه از شخصِ خاصی اسم میبریم و مثلاً میگیم چرا حقوق آقای رضایی و یا خانم کاتبی از من بیشتره… و یا چرا به فلانی وام تعلق گرفت ولی با درخواست وام من موافقت نشده، کارفرما نسبت به ما جپهه میگره و با صدها دلیل منطقی میخاد این قضیه رو اثبات کنه که اگه حقوق فلانی از شما بیشتر یا اگه به فلانی وام دادیم بخاطر اینه که … ، و ممکنه این موضوع باعث تنش بین دو طرف بشه و یا به کلی مسیر صحبت عوض شه، بنابراین به هیچ وجه خودمون رو با شخصِ دیگه‌ای مقایسه نکنیم.
به نظرِ من، تنها کسی که ما مجاز هستیم خومون رو باهاش مقایسه کنیم: “خودِ دیروزمون با خودِ امروزمون، هست.“



3-    تمرکزمون روی تخصص و مهارت‌هامون باشه: 


پیشنهاد میکنم از توانایی‌هایی که داریم و شمارو از دیگران متمایز میکنه صحبت کنیم و محور صحبت‌هامون تخصص و کیفیت کاری‌مون باشه، اما اونقدر هم شورش رو در نیاریم که آدم خودخواه و مغروری به نظر برسیم. بهتره که از قبل یک لیست تهیه کنیم و تمام این موارد رو بنویسیم.



4-    خلاقیت‌هامون رو بگوییم:


 فن بیان ما هنگام درخواست افزایش حقوق و درحین صحبت‌هاتون اگر پیشنهاد و یا خلاقیتی برای بهتر انجام شدنِ کار داریم ارائه بدیم، به احتمال زیاد مدیرمون خوشش میاد.



5-    پله پله حقوقمان را افزایش دهیم: 


بهترِ افزایش حقوق مان را پله پله و در طی سال‌ها به صورت منطقی افزایش دهیم، مثلا ً یکهو درخواست دو برابر شدن حقوقمان را نکنیم، در این‌صورت احتمال اینکه درخواست‌مون مورد قبول واقع نشه خیلی زیادِ.


6-    از مشکلات‌مان بگوییم:


 اگر مدیرمان گوشی شنوا دارد و برای مشکلاتِ ما احترام قائل است بصورت خیلی کلی سفره دلمون رو باز کنیم و از مشکلات زندگی‌مون بگیم و جوری منطقی تفسیر کنیم که دخل‌مون با خرج‌مون نمیخونه.


7-    آماده باشیم: 


پیشنهاد میکنم قبل از اینکه بخواهیم سر میزه مذاکره بنشینیم چندین بار این موضوع رو تمرین کنیم، سوالات و صحبت‌هایی که در حین مذاکره پیش میاد رو پیش‌بینی کنیم و جواب‌های عالی برایش پیدا کنیم، صدای خودمان را ضبط کنیم، بارها و بارها صدایمان را بشنویم و اصلاحش کنیم.
 

دانلود PDF‌مقاله :چگونه به رئیس خود درخواست افزایش حقوق دهیم؟

مطالب مرتبط