خلاصه ونکات برگزیده از فیلم راز

خلاصه ونکات برگزیده از فیلم راز
چکیده این مطلب : انتشار : 1397/04/30  0 نظر

فیلم راز با فروشی بی نظیر در سطح جهان منتشر شد. بیش از سی مترجم کتاب راز را که دیالوگ های همین فیلم بودند را فقط به زبان فارسی ترجمه کردند. مردمانی از سراسر جهان به بیان موفقیت های خود بر اساس قانون جذب روی آوردند و شبکه های اجتماعی پر شد از شکل های متفاوت بیان قانون جذب از زبان افراد مختلف.

خلاصه ونکات برگزیده از فیلم راز


اولین بار که فیلم راز (The Secret) منتشر شد و در شبکه دو سیما پخش شد همه از پیام موجود در فیلم  در جای خود میخکوب شدند. فیلم راز ازقانونی معنوی و غیر مادی اما جاری در عالم به نام قانون جذب سخن می گفت. براساس قانون جذب هر انسانی همان چیزی را به سمت خود جذب می کند که بیشتر به آن توجه می کند. هرکسی همان چیزی در اطرافش ظاهر می شود که خودش طلبیده و احضار کرده است. فیلم راز پرده از یکی از بزرگترین اسرار موفقیت موفق های بزرگ عالم برداشت.

اگر می خواهی چیزهایی که آرزو داری در زندگی ات ظاهر شوند ، به گونه ای دنیایت را بساز که انگار آن چیزها همین الان در اختیار تو هستند. زندگی ات را با بودن در بین آنها مرتب کن. خواهی دید که به محض هم ارتعاش شدن با دنیایی که می خواهی همان دنیا زندگی تو خواهد شد!

فیلم راز با فروشی بی نظیر در سطح جهان منتشر شد. بیش از سی مترجم کتاب راز را که دیالوگ های همین فیلم راز بودند را فقط به زبان فارسی ترجمه کردند. مردمانی از سراسر جهان به بیان موفقیت های خود بر اساس قانون جذب روی آوردند و شبکه های اجتماعی پر شد از شکل های متفاوت بیان قانون جذب از زبان افراد مختلف.

 

قانون جذب فقط  قانون موفق ها نیست. قانونی است که در مورد همه آدم ها صدق می کند و اتفاقا در مورد آدم هایی که زندگی ناخوشایندی هم دارند بیشتر صادق است!

بعد از فیلم راز و با توجه به موفقیت بی نظیری که نصیب سازندگان آن شد، عده زیادی از صاحب نظران و اندیشمندان حوزه موفقیت ، بخصوص کسانی که در خود فیلم راز سخنرانی کرده بودند از جمله باب پراکتور، جک کانفیلد و... یا خود راسا اقدام به ساخت فیلم هایی مشابه اما کامل تر و بی نقص تر با موضوع قانون جذب نمودند یا در فیلم هایی که فیلم سازان بزرگ می ساختند حضور می یافتند.

 پیام های فیلم ها نیز یکی پس از دیگری کاربردی تر می شد و قانون جذب موجود در فیلم راز را که به تدریج حالت افراطی گری و توهمی تری به خود می گرفت را واقعی تر و کاربردی تر ساختند. فیلم هایی مثل قطب نما، آن سوی راز، متاراز و نظیر آن از جمله این فیلم ها هستند. شکل ارائه مفاهیم موفقیتی با حضور استادان پرانرژی و امید بخش به تدریج فیلم های مستند جدیدی رابه دنیا معرفی کرد.

بررسی فیلم راز

 

حتما بخوانید:  عوامل طلاق و از هم پاشیدن زندگی ها چیست؟


12 راه برای جلب اعتماد همسر


نقد و بررسی فیلم راز

مستند فیلم راز می تواند با عوام بسیار قوی ارتباط برقرار کند و به ظاهر بیانی صادقانه و دلسوزانه دارد. و علت این که آن را به ظاهر می بینم را در ادامه خواهم گفت.

 

راز فیلمی خوش ساخت است و از نظر فنی فیلمی قوی ست، و البته در ایجاد شخصیت برای کسانی که با آن ها مصاحبه می شود هم همچنین. و این خود باعث شده که مخاطب رفتاری منفعلانه در برابر یک فیلسوف یا فیزیک دان کوانتوم و ... پیدا کند . این عمل کاملا از پیش تعین شده است.

این که صدا وسیمای مان در بسیاری از مواقع فیلمی را بدون شناخت و تحلیل صحیح آن را پخش می کند برایم چیز تازه ای نیست اما یکی دیگر از این فیلم ها همین فیلم راز است که در سینما ماوراء(!) شبکه 4 پخش شده است.

 

در اولین نریشن و جمله فیلم با صدای آن خانم می شنویم:

 

(( یک سال پیش زندگی من مثل ویرانه ای در اطرافم بود))...!

او در ادامه می گوید: گوشه چشمی از یک راز عظیم به من نمایان شد!)) ما که می دانیم این عالم سراسر همه راز است اما کجا راز در بیان می آید؟

 

راوی داستان از ابتدا واقعیات زندگی اجتماعی و خصوصی خود می گوید که برای همه انسان های این کره خاکی اتفاق افتاده است، و یا ممکن است پیش بیاید، و به قول حکیم شهیدمان از سنت های تغییر ناپذیر آفرینش است. که این خود می تواند یک اجبار تلقی شود در برابر این که سخن اصلی فیلم این است که ذهن انسان همه اتفاقات و پدیده ها است. و هیچ جبری در محیط اطراف ما و در زندگی بشر وجود ندارد!


آیا همه کسانی که در این دنیا موفق بوده اند، از ابتدا خود آگاه بوده اند؟

آیا از ابتدا می دانستند و آگاه به این راز(!) به موفقیت رسیده اند؟

کسی نیست که بگوید من هیچ فکر نمی کردم که روزی به این موفقیت برسم؟

 

راوی در آغاز فیلم راز با بیان این واقعیات سعی در ایجاد تشنگی در مخاطب دارد که البته موفق هم می شود و پس از آن محتوای از پیش تعیین شده خود را بدون مقاومت و تفکر کردن بیننده در ذهن او جای می دهد و مخاطب بدون گارد گرفتن طبیعی در مقابل فیلم های مستند، آن را می پذیرد.

مستند فیلم راز، به شدت از اومانیست و سوبژکتیویسم رنج می برد و آنگاه اومانیستی که از دکارت نباشد را مبنا قرار داده است. فیلم راز در ساحت روانشناسی مردن به سر می برد و غایت بشر مردن را ابتدای عالم ناسوتی تصور می کند. این فیلم به صراحت سوبژکتیویسم را نه با مباحث علمی و معرفتی، بلکه با ادعا و تیترهای جذاب و خوش رنگ نهادینه می نماید و ذهن انسان را سوژه عالم قرار می دهد. در این مضمون انسان با ذهن خود، به عنوان سوبژه در عالم و همه طبیعت را ابژه، قرار داده و انسان قادر است با ذهن خود هر آنچه اراده می کند را رقم بزند.

 

فیلم راز

 

حتما بخوانید:  بهبود رابطه جنسی و روابط زناشویی​


               6 مردی که مرد زندگی هستند


درب پراکتور، که به نام فیلسوف معرفی می شود، اولین کسی است که با او مصاحبه صورت می گیرد و ظاهرا او از نتیجه فیلم و سوالاتی که قرار است از او پرسیده شود و همچنین از گفتارها و پاسخ های دیگران هم آگاه است و در این کدام فیلم ساز علمی شک نمی کند؟

 

مگر نه آن است که در فیلم سازی پژوهشی و علمی همه چیز با پرسش و پاسخ و جستجو به نتیجه می رسد؟


پس آزمون و خطای این فیلم کجاست؟

 

دکتر جووتیالی، دومین شخصی است که مصاحبه می کند و به عنوان متخصص متافیزیک معرفی می گردد و می گوید:

شما می توانید هر چه که می خواهید باشید، و یا انجام دهید، یا داشته باشید!

بله، درست است که انسان در دنیا مختار است و از قوه ی اراده و اختیار برخوردار است اما آیا کسی در این دنیا مدعی این است که هر چه می خواهد و آنچه را خواسته داراست؟


آیا جز خداوند کسی دیگر چنین قدرتی دارد؟

نگاه اومانیستی این مستند فاش می شود و این که انسان خداست و از قدرت بی نهایت برخوردار است و البته اختیار مطلق! انسانی با عقل ناقص! مگر کسی می تواند ادعا داشته باشد که من در طول زندگی ام حتی یک اشتباه نکرده ام؟ پس چگونه عقل ناقص نیست؟

انسانی که می خواست با تفکر کانت و هگل و دکارت و جان لاک روی زمین باری خود بهشتی بسازد(!) غافل از آن که این کره خاکی پلی نیست و کیست که روی پل خانه بسازد؟ و این گونه جز جهنم برای خود رقم نزد.

و سپس با منولوگ های یک طرفه و پشت سرهم آمال و آرزوهای حقیر دنیایی و سکولار ی را نام می برد تا گوش هایمان به طبع نیز شود و اماده شنیدن بدون تحلیل درست.

 

 

مستند فیلم راز

در چه خانه ای دوست دارید زندگی کنید؟

دوست دارید میلیونر باشید؟

چه شغلی را دوست دارید داشته باشید؟

و... .

و تنها راه کارشان هم به زبانی ساده این است که هر چیز را که می خواهید داشته باشید فقط آن را دوست داشته باشید، یعنی بفرمایید خانه روی پل!

اگر انسان همیشه خود را در معرض دیدگاه مثبت برای دیگران قرار دهد تا بتواند محیط پیرامونی خود را به گونه ای دلخواه رقم بزند، که نمی تواند بزند؟! این گونه آن ها برای اطرافیان مخاطب خود و مطیعی می شوند نه برای خود. این گونه زیستن یعنی برای دیگران زیستن و ((من)) دیگران بودن.

نه برای خدا بودن، که همه این بودن ما از اوست... .

 

البته نمی خواهم این را انکار کنم که اساس تمام امور باور است، و این شک است که انسان را از درد و رنج هزار تکه می کند، (سید مرتضی آوینی).

اما این ((باور)) تنها از قلب متحقق می شود و نه از ذهن!


 

خلاصه ای از متن فیلم راز

هر چیزی را چه ببینید چه به خاطر آورید و چه تصور کنید ، هر چیزی که روی آن متمرکز شوید را به سوی خود جذب میکنید. و هرگاه این تمرکز همراه با احساسات شدید باشد جذب آن سریعتر خواهد بود.

 

مراقبت از افکار کار سختی به نظر میرسد اما احساساتمان به ما کمک میکند کهت بفهمیم که به چه فکر میکنیم. هرچه موقع فکر کردن احساس بهتری داشته باشید این احساس خوب باعث میشود که جهت گیری شما در زندگی بهتر باشد و در زندگی روزمره افکاری را پدید می آورید که زندگی بهتری را در آینده برایتان رقم میزند.

 

هر چه احساس بهتری داشته باشید چیزهای خوب را بیشتر جذب میکنید که باعث میشود بالاتر و بالاتر بروید.

 

به یک چیز زیبا فکر کنید. به یک موسیقی زیبا گوش کنید تا احساس خوبی پیدا کنید. وقتی نسبت به چیزی احساس عشق میکنید آن احساس اینقدر بزرگ است که میتواند برایتان خوشبختی را به ارمغان بیاورد.

چرچیل: شما جهان خود را می سازید همانطور که در آن پیش میروید.


 

رازهای جهان

 

حتما بخوانید:  60 روش برای افزایش اعتماد به نفس​


                     اهرام مدیریت و سطوح سازنده آن


زندگی می تواند کاملاً رؤیایی باشد و اینطور خواهد بود اگر شما از این راز استفاده کنید.

جهان هستی مثل غول چراغ جادوست. غول چراغ جادو فقط میگوید: فرمانبردارم سرورم و همیشه فقط همین حرف را تکرار میکند. پس کافیست که شما فقط آن چیزی را که دوست دارید طلب کنید تا غول چراغ جادو به شما بگوید فرمانبردارم سرورم و خواسته تان را برآورده کند. پس اگر دانسته یا ندانسته در مورد چیزی که نمیخواهید یا دوست ندارید ، حرف بزنید یا گله و شکایت کنید یا احساس ناراحتی کنید غول چراغ جادو باز هم میگوید: فرمانبردارم سرورم و همان رابرایتان فراهم میکند.

 

آرزو کن ، بطلب ، ایمان داشته باش ، دریافت کن.

آن چیزی را که میخواهید طلب کنید.( اکثر ما به خودمان اجازه نمیدهیم آن چیزی را که واقعاً دلمان میخواهد طلب کنیم.) کائنات به افکارشما پاسخ میدهد. برای دریافت شما باید خودتان را با آن چیزی که میخواهید همجهت کنید یعنی قدردان باشید و برای دریافت آن شور و اشتیاق داشته باشید.

اکثر افراد افکارشان را به عکس العمل نشان دادن به چیزی که وجود دارد صرف میکنند.(اگر به آن چیزی که هست نگاه کنید و حتی اگر آن را نخواهید یا از آن ناراضی باشید)و به آن فکر کنید، قانون جاذبه دوباره همان چیز را به شما میدهد.

بودا: هر آنچه هستیم نتیجه افکاری است که داشته ایم.

 

اگر به جای شکایت برای چیزهایی که دارید قدردانی کنید احساس بهتری پیدا میکنید و این باعث جذب چیزهای بهتری به سمتتان میشود.

وقتی چیزی را تجسم میکنید آن را پدید می آورید. پس موقع تجسم همیشه روی نتیجه پایانی متمرکز شوید. وقتی خود را در موقعیتی که دوست دارید تصور میکنید ، دیگر احساس نمیکنید که به آن چیز نیاز دارید بلکه احساس میکنید که آن چیز را دارید و آن احساس باعث مشود که کائنات همان موقعیت را برایتان پدید آورد.

اگر به دنبال حس لذت درونی ، بینش درونی و آرامش درونی بروید بقیه چیزها برایتان پدیدار میشود.

 

شما تنها کسی هستید که زندگیتان را می آفرینید چون هیچ کس دیگر نمیتواند برای شما فکر کند.این کار تحت کنترل خود شماست. اگر چیزی را که می بینید ٬ میخواهید در مورد آن بنویسید ، راجع به آن با دیگران حرف بزنید ، به آن فکر کنید و روی آن تمرکز کنید ولی اگر آنرا نمیخواهید در موردش با کسی حرف نزنید ، توجهتان را منحرف کنید.

 

کارل لی یونگ: با هر چه مقابله کنید ایستادگی میکند

 

دانلود PDF‌مقاله:خلاصه ونکات برگزیده از فیلم راز

مطالب مرتبط

دوستانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از محصولات زیر نیز استقبال کرده اند

کتاب صوتی راز ثروت

کتاب صوتی راز ثروت

اگر فیلم راز  را دیده باشید، در ابتدای فیلم، خانم راندا برن به نسخه قدیمی کتابی اشاره می‌کند که رازی را به او فهماند و این راز زندگی‌ مالی‌اش را به کلی تغییر داد. رازهایی که در آن کتاب بود خانم راندا برن را از درماندگی و آن وضعیت سخت زندگی به ثروت و خوشبختی